Proces przyłączania obejmuje kolejno czynności:
złożenie wniosku o wydanie warunków przyłączenia, uzyskanie warunków przyłączenia, zawarcie umowy o przyłączenie, realizację postanowień umowy o przyłączenie, zawarcie umowy regulującej dostarczanie energii elektrycznej.Zawarta umowa o przyłączenie jest podstawą do rozpoczęcia prac projektowych i budowalno-montażowych.
Dostawa energii elektrycznej będzie możliwa dopiero, gdy zrealizujemy postanowienia umowy o przyłączenie, a następnie zawrzesz umowę regulującą dostarczanie energii elektrycznej.
Przyłączenie krok po kroku
Proces przyłączenia obiektu do sieci zaczniesz w chwili złożenia Wniosku o określenie warunków przyłączenia odbiorcy do sieci (wniosek WP).
Jakie dane potrzebujesz do wypełnienia wniosku WP:
dane identyfikacyjne i teleadresowe wnioskodawcy (imię, nazwisko, nazwa firmy, Pesel, NIP, adresy, numer telefonu, adres e-mail) określenie obiektu, który będzie przyłączany do sieci, np. plac budowy przewidywane zapotrzebowanie na moc przyłączeniową i energię elektryczną (wielkości te powinien określić projektant instalacji elektrycznej) dokument potwierdzający tytuł prawny do korzystania z obiektu -wniosek WP zawiera w swojej treści oświadczenie o posiadanym tytule prawnym do obiektu – wystarczy, że wypełnisz tą część wniosku.
Do wypełnionego wniosku WP należy dołączyć następujące dokumenty:
-
plan zabudowy lub szkic określający usytuowanie (lokalizację) przyłączanego obiektu - zalecany rozmiar A-4 lub A-3,
Pełnomocnictwo – jeśli upoważniłeś kogoś do reprezentowania ciebie w sprawie przyłączenia do sieci.
Umowę Spółki Cywilnej – gdy występujesz o przyłączenie w imieniu spółki cywilnej.
Załącznik UP-A - jeżeli stroną umowy będzie więcej niż jeden Podmiot.
Załącznik WP-B - Obecne i przewidywane zapotrzebowanie mocy i energii dla obiektów o charakterze produkcyjnym lub usługowym.
Jak złożyć wniosek o określenie warunków przyłączenia
Najszybciej wniosek WP wraz z załącznikami złożysz poprzez:
Portal Klienta Przyłączenia lub
Online
Wypełniony wniosek WP wraz załącznikami w wersji papierowej możesz przesłać na nasz adres korespondencyjny: TAURON Dystrybucja S.A., Skrytka pocztowa nr 2708, 40-389 Katowice lub złożyć w dowolnym punkcie obsługi klienta TAURON Dystrybucja.
Wypełniony i zeskanowany wniosek WP wraz załącznikami możesz też przesłać na nasz adres mailowy: info@tauron-dystrybucja.pl
Tutaj pobierzesz:
Druki dostępne są również w punktach obsługi klienta.
Kiedy wydamy warunki przyłączenia:
Na podstawie kompletnego wniosku WP przygotujemy warunki przyłączenia dla obiektu oraz projekt umowy o przyłączenie do sieci. Mamy na to:Liczba dni | Grupa przyłączeniowa |
do 21 dni | V lub VI grupa przyłączeniowa do sieci o napięciu nie wyższym niż 1 kV |
do 30 dni | IV grupa przyłączeniowa do sieci o napięciu nie wyższym niż 1 kV |
do 60 dni | III lub VI grupa przyłączeniowa do sieci o napięciu powyżej 1 kV, dla obiektu niewyposażonego w źródło |
do 120 dni | III lub VI grupa przyłączeniowa do sieci o napięciu powyżej 1 kV, dla obiektu wyposażonego w źródło - czas liczony jest od daty wpłaty zaliczki |
do 150 dni | I lub II grupa przyłączeniowa |
Warunki przyłączenia do sieci i projekt umowy o przyłączenie prześlemy do ciebie pocztą lub mailem - jeśli zaznaczysz taką opcję na wniosku WP.
Ważne
Jeżeli okaże się, że wniosek WP, który złożyłeś jest niekompletny - wezwiemy cię do uzupełnienia wniosku. Czas uzupełniania przez ciebie braków we wniosku wstrzymuje bieg czasu na określenie warunków przyłączenia.
Warunki przyłączenia określają wymagania techniczne, które należy spełnić, aby przyłączyć się do sieci dystrybucyjnej (warunki przyłączenia stanowią integralną część zawartej umowy o przyłączenie). Warunki przyłączenia są ważne 2 lata od daty dostarczenia ich do wnioskodawcy. Projekt umowy jest ważny przez 60 dni.
Jak zawrzeć umowę o przyłączenie do sieci
Projekt umowy o przyłączenie otrzymasz razem z warunkami przyłączenia lub gdy złożysz Wniosek UP o zawarcie/zmianę umowy o przyłączenie do sieci dystrybucyjnej.
Jeżeli zdecydujesz się zawrzeć umowę o przyłączenie, podpisz i przekaż nam obydwa egzemplarze umowy w okresie ważności propozycji umowy.
Podpisane egzemplarze umowy możesz:
przesłać na nasz adres korespondencyjny: TAURON Dystrybucja S.A., Skrytka pocztowa nr 2708, 40-389 Katowice lub
przekazać nam do najbliższego punktu obsługi klienta.
Gdy nasz przedstawiciel podpisze umowę, jeden egzemplarz przekażemy tobie.
Co zrobić gdy minął termin ważności projektu umowy
Projekt umowy jest ważny przez 60 dni. Jeżeli nie podpisałeś projektu umowy w okresie jego ważności, a chcesz przyłączyć się do sieci - musisz złożyć do nas wniosek o zawarcie umowy o przyłączenie do sieci dystrybucyjnej (wniosek UP). Na jego podstawie przygotujemy i wyślemy do ciebie nowy projekt umowy w ciągu 21 dni.Jakich danych potrzebujesz do wypełnienia wniosku UP
-
dane identyfikacyjne i teleadresowe wnioskodawcy (imię, nazwisko, nazwa firmy, Pesel, NIP, adresy, numer telefonu, adres e-mail),
numer warunków przyłączenia,
przewidywany termin rozpoczęcia pobierania energii elektrycznej,
dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do korzystania z obiektu - wniosek UP zawiera w swojej treści oświadczenie o posiadanym tytule prawnym do obiektu – wystarczy, że wypełnisz tą część wniosku.
Do wypełnionego wniosku UP należy dołączyć następujące dokumenty:
-
Pełnomocnictwo – jeśli upoważniłeś kogoś do reprezentowania ciebie w sprawie przyłączenia do sieci,
załącznik UP-A – jeżeli stroną umowy będzie więcej niż jeden Podmiot,
Umowę Spółki Cywilnej – gdy występujesz o przyłączenie w imieniu spółki cywilnej,
Tutaj pobierzesz:
Druki dostępne są również w punktach obsługi klienta.
Jak złożyć wniosek o zwarcie umowy o przyłączenie
Wypełniony wniosek UP wraz z załącznikami możesz:przesłać na nasz adres korespondencyjny: TAURON Dystrybucja S.A., Skrytka pocztowa nr 2708, 40-389 Katowice,
złożyć w dowolnym punkcie obsługi klienta TAURON Dystrybucja.
Wypełniony i zeskanowany wniosek UP możesz też przesłać na nasz adres mailowy: info@tauron-dystrybucja.pl
Jak przygotować instalację do przyłącza
W warunkach przyłączenia określiliśmy zakres prac, który musisz wykonać, żebyśmy mogli przyłączyć twój obiekt - pokaż warunki przyłączania elektrykowi, który na ich podstawie przygotuje twoją instalację. W umowie o przyłączenie określiliśmy termin, do kiedy twoja instalacja powinna być gotowa.Gdy przygotujesz instalację poinformuj nas o tym, składając druk ZI Zgłoszenie gotowości instalacji do przyłączenia Oświadczenie o stanie technicznym instalacji. Oświadczenie o stanie technicznym instalacji może podpisać właściciel obiektu lub zarządca obiektu albo elektryk, który posiada świadectwo kwalifikacyjne uprawniające do zajmowania się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci na stanowisku dozoru.
Do zgłoszenia gotowości instalacji do przyłączenia dla zasilania placu budowy - dołącz kopię prawomocnej decyzji pozwolenia na budowę lub zgłoszenia do właściwego organu nadzorującego proces budowlany. Jeżeli wcześniej już dostarczyłeś nam ten dokument np. razem z wnioskiem o zawarcie umowy o przyłączenie, teraz nie musisz już tego robić.
Tutaj pobierzesz:
ZI - Zgłoszenie gotowości instalacji do przyłączenia
Druk dostępny jest również w punktach obsługi klienta.Tutaj znajdziesz przykłady prawidłowo wypełnionego zgłoszenia gotowości instalacji do przyłączenia:
Zgłoszenie gotowości instalacji do przyłączenia - obiekt produkcyjno-usługowy
Jak wykonamy przyłącze
Prace projektowe i budowlano-montażowe rozpoczniemy po zawarciu umowy o przyłączenie. Gdy wykonamy całość prac - przeprowadzimy odbiór przyłącza i sporządzimy protokół odbioru.
Otrzymasz od nas potwierdzenie wykonania przyłącza, Kartę Danych Technicznych oraz fakturę za przyłączenie. Napiszemy ci także, co dalej robić, aby korzystać z energii elektrycznej.
W sytuacji, kiedy nie budujemy przyłącza i nie prowadzimy prac w sieci elektrycznej, potwierdzenie wykonania przyłącza, Kartę Danych Technicznych i fakturę wystawimy ci niezwłocznie po zawarciu umowy o przyłączenie.
Jak uzgodnić Instrukcję współpracy ruchowej (IWR)
„Instrukcja współpracy ruchowej” reguluje zasady współpracy między klientem a nami w zakresie prowadzenia ruchu sieci dystrybucyjnej. Uzgodnienia te musimy opracować w przypadku:
obiektów przyłączanych do sieci średniego lub wysokiego napięcia,
jednostek wytwórczych niezależnie przyłączanych do sieci niskiego napięcia (z wyłączeniem mikroinstalacji).
Przygotuj projekt IWR – przykład jak go wypełnić jest tutaj. Gotowy projekt przekaż nam do uzgodnienia (zrobią to nasze służby ruchowe). Projekt IWR możesz złożyć osobiście w punkcie obsługi klienta lub wysłać pocztą na nasz adres korespondencyjny.
WAŻNE
Bez uzgodnienia IWR nie będziemy mogli odebrać urządzeń przyłączanych do sieci dystrybucyjnej. Żeby skrócić proces przyłączania zrób uzgodnienia IWR przed zgłoszeniem gotowości instalacji do przyłączenia.
Tutaj pobierzesz:
Szablon IWR (Instrukcja Współpracy Ruchowej)Załączniki do IWR:
IWR Część A dla Użytkowników Systemu przyłączonych do sieci WN IWR Część B dla Użytkowników Systemu przyłączonych do sieci SN IWR Cześć C dla Użytkowników Systemu posiadających jednostki wytwórcze IWR Załącznik 1a Wykaz osób Użytkownika Systemu IWR Załącznik 1b Wykaz osób Użytkownika Systemu do prowadzenia ruchu JW IWR Załącznik 8 Wzór zgłoszenia przyłączenia lub odłączenia IWR Załącznik 9 Wzór harmonogramu prac i wyłączeń IWR Załącznik 10 Obieg informacji i dokumentów dot planowania wyłączeń IWR Załącznik 11 Wzór karty aktualizacjiJak zapłacić za przyłączenie
Należność za przyłączenie wpłać na nasz rachunek bankowy. Kwota oraz numer rachunku bankowego podane są na fakturze. W tytule przelewu obowiązkowo wpisz numer umowy o przyłączenie, której wpłata dotyczy.Tu zapłacisz online
Jak zakończyć proces przyłączenia
Jeżeli wszystkie warunki umowy o przyłączenie do sieci zostały zrealizowane, czyli:-
zakończono prace budowlano-montażowe,
wykonano instalację odbiorczą w przyłączanym obiekcie,
zakończono Uzgodnienia IWR (dla obiektów przyłączanych do sieci średniego lub wysokiego napięcia),
opłacono należność za przyłączenie,
zgłoszono gotowość instalacji do przyłączenia
Gdy masz Kartę Danych Technicznych możesz wybrać dowolnego sprzedawcę energii elektrycznej i zawrzeć z nim umowę regulującą dostarczanie energii. Szczegółowe informacje o zawieraniu umów znajdziesz tutaj: Zawieranie umowy.
Jeżeli jesteś zasilany z sieci niskiego napięcia, po zawarciu umowy o dostarczanie energii zamontujemy licznik dla twojego punktu poboru i będziesz mógł korzystać z energii elektrycznej. O tym, że można już założyć licznik poinformuje nas sprzedawca, którego wybrałeś i z którym podpisałeś umowę.