ograniczyć pobór energii przez urządzenia, których nie używasz, dobrać odpowiednią taryfę, która będzie odpowiadała twoim potrzebom, zaplanować, w jaki sposób optymalnie zużywać energię elektryczną.
Dzięki informacjom, które pozyskamy z nowych liczników, będziemy mogli:
lepiej planować rozbudowę sieci, optymalniej wykorzystywać posiadane zasoby sieciowe, ograniczać straty, poprawiać jakość energii elektrycznej, zmniejszać ryzyka przerw w dostawie energii elektrycznej.
Działania te usprawnią dystrybucję energii elektrycznej i poprawią bezpieczeństwo dostaw energii elektrycznej.
-
Ustawa o rynku mocy określa komu wymienimy licznik energii elektrycznej na nowy ze zdalną transmisją danych pomiarowych.
Wymienimy twój licznik, jeżeli:
• masz moc umowną powyżej 16 kW,
• nie jesteś odbiorcą końcowym w gospodarstwie domowym,
• nie masz jeszcze zainstalowanego licznika ze zdalną transmisją danych.
Głównie wymienimy liczniki odbiorcom z grupy taryfowej C1, ale także O.
Wymiana licznika jest bezpłatna.
Wymienimy liczniki na obszarze, gdzie dostarczamy energię elektryczną odbiorcom końcowym.
-
Będziemy wymieniać liczniki od maja do końca listopada 2020 r. u odbiorców z grup taryfowych C1x, O1x.
-
Wymiana liczników będzie prowadzona od maja 2020 r. do końca listopada 2020 r. zgodnie z naszym harmonogramem. Nie mamy możliwości wcześniejszego poinformowania cię o tym, czy też indywidualnego ustalenia z tobą terminu wymiany. Jeśli w zaplanowanym przez nas terminie wymiana twojego licznika nie będzie możliwa, nasi monterzy pozostawią ci wiadomość z prośbą o kontakt i ustalenie terminu dostępu do licznika.
-
Wymiana licznika jest bezpłatna. Nie poniesiesz żadnych kosztów z nią związanych.
-
Wymiana licznika na licznik ze zdalną transmisją danych przebiega dokładnie tak samo, jak wymiana standardowego licznika w przypadku legalizacji. Wymiana powoduje krótką przerwę w dostawie energii do odbiorcy.
- Monterzy poinformują cię, jak będzie przebiegała wymiana licznika (jeśli będziesz obecny przy wymianie)
- Wyłączymy zasilanie
- Monterzy zdemontują dotychczasowy licznik a w jego miejsce zamontują nowy. Spiszą i sfotografują stan liczydeł energii starego licznika oraz założą plomby na liczniku i w innych wymagających tego miejscach.
- Włączymy zasilanie
- Monterzy sprawdzą działanie nowego licznika i uruchomią transmisję danych pomiarowych
- Monterzy przekażą tobie dokument, który potwierdza wymianę licznika na nowy wraz ze stanem liczydeł energii obu liczników. Jeżeli nie będziesz przy wymianie licznika, to monterzy zostawią dokumenty w skrzynce pocztowej.
Będziesz miał dostęp do informacji o zużyciu energii elektrycznej z poprzedniej doby poprzez aplikację TAURON eLicznik.
-
Jeśli nie ma dostępu do licznika
Ty lub przedstawiciel twojej firmy powinniście udostępnić monterowi licznik. Potwierdzicie również stan liczydeł energii starego i nowego licznika.
Jeśli jest dostęp do licznika
Nikt nie musi być na miejscu. Monter sfotografuje stan liczydeł energii twojego starego licznika i go zdemontuje, a następnie zamontuje nowy. -
Nie możesz odmówić.
Wymiana liczników wynika z dostosowania naszego systemu pomiarowego do wymagań prawnych, w tym do ustawy o rynku mocy. Musimy wymienić liczniki, które są naszą własnością. -
Tak, wystąpi krótka przerwa w dostawie energii elektrycznej związana z odłączeniem dotychczasowego licznika i założeniem nowego.
-
Monterzy, którzy będą wymieniali liczniki, będę mieli przy sobie identyfikator/legitymację. Poniżej przedstawiamy wzór identyfikatora/legitymacji.
Możesz również zadzwonić na infolinię 32 606 0 616 i sprawdzić dane montera, który będzie wymieniał twój licznik.
-
Nie.
W związku z wymianą licznika nie zmienią się sposób i okres rozliczenia twojej umowy ze sprzedawcą energii elektrycznej.
Monterzy nie pobiorą od ciebie żadnych opłat ani nie zaoferują ci nowej umowy.
-
Po wymianie licznika wizyty inkasentów nie będą już konieczne. Pracownicy TAURON Dystrybucja Pomiary odwiedzą cię jedynie po to, aby przeprowadzić obsługę techniczną w zakresie kontroli i serwisowania licznika lub urządzeń do zdalnych odczytów.
-
Przykładowy wygląd nowego licznika energii elektrycznej
Nowe liczniki oprócz funkcji dotychczasowego licznika posiadają moduł do komunikacji bezprzewodowej zgodny ze standardem GSM. Automatycznie przekazują informacje o odczytach oraz zużyciu energii elektrycznej.
Będziesz mógł sprawdzić zużycie energii elektrycznej począwszy od poprzedniej doby w aplikacji TAURON eLicznik.
-
Dane odczytywane z liczników będą wykorzystywane przede wszystkim dla potrzeb rozliczenia dostarczanej i sprzedawanej energii elektrycznej. Część danych będzie służyć także do wewnętrznych analiz sieciowych, które związane są z poprawą jakości zasilania i obsługi. Zgodnie z przepisami o ochronie danych nie będą one udostępniane podmiotom trzecim bez Twojej uprzedniej, pisemnej zgody.
-
Dane zbierane przez liczniki są bezpieczne i chronione zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami prawa. Do komunikacji z licznikami wykorzystamy technologię bezprzewodowej transmisji danych w oparciu o technologię LTE. Transmisja bezprzewodowa odbywa się w wydzielonej sieci operatora telefonii GSM, do której dostęp mają tylko liczniki i urządzenia TAURON Dystrybucja. Transmisja jest zabezpieczona i szyfrowana.
-
Nasze liczniki rejestrują dane dotyczące energii elektrycznej, jak również dane, które dotyczą manipulacji przy liczniku. Liczniki są zabezpieczone przed fizycznym dostępem w taki sam sposób, jak każdy inny licznik energii elektrycznej. Dostęp do danych zawartych w liczniku mają wyłącznie uprawnieni do tego użytkownicy.
-
Liczniki energii elektrycznej, jak wszystkie urządzenia elektryczne dopuszczone do użytku, muszą przejść badania w zakresie zgodności z odpowiednimi przepisami prawa. Są to między innymi badania dotyczące bezpieczeństwa i ochrony zdrowia. Liczniki, które montujemy są bezpieczne i spełniają wszystkie normy przewidziane przepisami. Producent liczników dostarczył odpowiednie certyfikaty i homologacje, które potwierdzają przeprowadzenie wymaganych badań.
-
Nie. Wymieniane liczniki ze zdalnym odczytem nie zużywają więcej energii w stosunku do tradycyjnych liczników indukcyjnych oraz stosowanych obecnie liczników elektronicznych.
-
Aplikacja TAURON eLicznik pozwala na bieżące monitorowanie zużycia energii elektrycznej. Aplikacja działa w przeglądarce internetowej oraz na urządzeniach z systemem operacyjnym Android, iOS. Funkcjonalności i wygląd aplikacji TAURON eLicznik może się różnić w zależności od tego czy jest ona uruchomiona w przeglądarce czy też jako aplikacja na urządzeniu mobilnym. W wersji aplikacji TAURON eLicznik na przeglądarkę będą dostępne dodatkowe funkcjonalności związane z Rynkiem Mocy.
-
Przed zainstalowaniem każdy licznik musi być przetestowany w zakresie prawidłowego funkcjonowania. Ten test sprawia, że nowy licznik wykazuje zarejestrowanie zużycie energii w ilości kilku kWh. Po wymianie licznika monter poprosi cię o podpisanie protokołu wymiany, na którym będą wpisane stany liczydeł energii z obu liczników: zdemontowanego i instalowanego. Sprzedawca nie obciąży cię za to, że licznik, w chwili wymiany, wskazywał stan początkowy liczydeł energii różny od zera.
-
Dane dotyczące zużycia prądu możesz odczytać na wyświetlaczu licznika. Znajdziesz na nim tzw. kody OBIS i odpowiadającą im wartość. Ich wyjaśnienie znajduje się na tabliczce znamionowej, umieszczonej na każdym liczniku. Dla przykładu, stan liczydeł odpowiadających za zużywaną energię w danej strefie oznaczony jest kodem OBIS "1.8.T”, gdzie T to numer strefy.
-
Nie, wprost przeciwnie wymiana licznika może przyczynić się do zmniejszenia zużycia energii elektrycznej. Odpowiednie wykorzystanie bieżącej informacji o zużywanej energii elektrycznej pozwoli i eliminować zbędne odbiorniki energii elektrycznej, dobrać odpowiednią taryfę do własnych potrzeb lub zaplanować zmianę w zużyciu energii elektrycznej.
-
Korzystanie z nowego licznika daje ci możliwość racjonalnego użytkowania energii, a tym samym oszczędzania zużywanej energii elektrycznej i obniżania rachunków za prąd.
-
Prognoza zużycia energii elektrycznej nie jest zależna od montażu lub wymiany licznika. Opłaty należy pokrywać tak, jak do tej pory. Informacje o opłatach i ich ewentualnych zmianach modelu rozliczeń (czy według prognozy czy według rzeczywistego odczytu) możesz uzyskać kontaktując się z dotychczasowym sprzedawcą
-
Wymiana licznika nie zmienia sposobu ani okresu rozliczeń z dotychczasowym sprzedawcą energii elektrycznej.
Nie znalazłeś odpowiedzi na Twoje pytanie? Skontaktuj się z nami:
pod numerem telefonu 32 606 0 616 (opłata za połączenie zgodnie z cennikiem operatora)
na adres e-mail info@tauron-dystrybucja.pl