Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, oraz największe spółki energetyczne w Polsce stawiają kolejny krok na drodze do elektromobilności
26.06.2018Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, oraz spółki energetyczne: Enea SA, Energa-Operator SA, PGE Dystrybucja SA i Tauron Dystrybucja, podpisały list intencyjny dotyczący wielostronnej współpracy na rzecz rozwoju elektromobilności w Polsce. Współpraca w ramach zainicjowanego programu „e-VAN” ma na celu stworzenie innowacyjnych, bezemisyjnych pojazdów użytkowych.
Bardzo mnie cieszy, że agencja wykonawcza ministra nauki i szkolnictwa wyższego podejmuje kolejną inicjatywę, wpisującą się w rządową Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w zakresie pojazdów zero – i niskoemisyjnych, a także Plan Rozwoju Elektromobilności w Polsce. To kolejny krok do rozwoju polskiej gospodarki – mówi Jarosław Gowin, wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego.
Polska dzięki odpowiednim regulacjom prawnym staje się coraz bardziej atrakcyjnym miejscem dla dynamicznie rozwijającego się przemysłu elektromobilności. Jest to tym bardziej istotne, iż innowacje stanowią dziś kluczowy element rozwoju polskiej gospodarki. Nowatorski program „e-VAN” to kolejny przykład inicjatywy związanej z popularyzacją transportu elektrycznego w naszym kraju. Zaprojektowanie auta odpowiadającego na potrzeby przedsiębiorstwa to marzenie każdej firmy, dlatego mam nadzieję, że ta okazja zostanie dobrze wykorzystana przez spółki zaangażowane w realizację tego projektu – komentuje wiceminister energii Michał Kurtyka.
Podpisany dziś list intencyjny jest niezwykle ważną inicjatywą, pokazującą konieczność wypracowania technologii nowoczesnych, bezemisyjnych pojazdów i rozwoju szeroko rozumianego transportu zeroemisyjnego w Polsce. Dzięki obecności największych w Polsce spółek energetycznych, powstanie pojazd dostosowany do oczekiwań tego segmentu rynku – mówi dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, prof. Maciej Chorowski. – To również kolejne działanie NCBR w nowatorskiej formule partnerstwa innowacyjnego, w którym państwo występuje w roli inteligentnego zamawiającego, kreując rynek dla nowatorskich produktów.
NCBR od 2017 roku intensywnie wspiera i inicjuje projekty badawczo-rozwojowe w obszarze elektromobilności w Polsce. Przykładem poprzednich działań jest chociażby program „Bezemisyjny transport publiczny”, w ramach którego opracowany zostanie innowacyjny polski autobus zeroemisyjny.
Elektromobilność nie jest dla nas tematem nowym. Od dwóch lat prowadzimy projekt „Energia dla mobilności”, który jest przedsięwzięciem badawczo-rozwojowym z obszaru elektrycznej mobilności i systemów magazynowania energii. Prowadzimy testy samochodów elektrycznych we flocie firmowej oraz prace badawcze w zakresie infrastruktury ładowania dla miejskich elektrycznych systemów autobusowych. Tego typu działania mają na celu pozyskanie wiedzy i doświadczeń w wykorzystaniu ekologicznego, obniżającego zanieczyszczenie środka transportu z napędem elektrycznym. Jednym z podstawowych elementów wspierających rozwój elektromobilności jest odpowiednia, ale i wyprzedzająca potrzeby, ilość i rozmieszczenie punktów ładowania samochodów i autobusów elektrycznych. W związku z tym elektromobilność dla dystrybutorów energii elektrycznej oznacza konieczność rozwoju i modernizacji sieci elektroenergetycznych – mówi Robert Zasina, prezes TAURON Dystrybucja.